Een groep enthousiaste Engels sprekende amateurs in Den Haag en omgeving, die vanaf september 2015 wekelijks bij elkaar kwamen om theater te gaan spelen in een gratis ruimte in  Den Haag. Na mijn ontmoeting met de Italiaanse wetenschapper Matteo,  die toen net in Den Haag was aangekomen, zijn we dit in September  2015 begonnen met wekelijkse bijeenkomsten. Ik had Matteo ontmoet bij een picknick op het Haagse Malieveld voor creatieven en we bleken een gelijke passie voor theater te hebben. Daarom nodigde ik Matteo uit voor het eten. Hij heeft me die avond  willen laten zien, hoe hij met theater in  Kopenhagen was bezig geweest en ik was enthousiast geworden.

 

A group of enthusiastic English speaking amateurs in The Hague Area, which came together weekly from September 2015 to play theater in a free space in The Hague. After my meeting with the Italian scientist Matteo, who had just arrived in The Hague, we havestarted this  in September 2015 with weekly meetings. I met Matteoby a picnic on the Hague Malieveld. A picnic  for creatives and we seemed to have an equal passion for theater. That's why I invited Matteo to have dinner with me. So then he shows me what he has done with theater in Copenhagen and I became excited.
 

In Den Haag the group of theatre enthousiastics was starting in spetember 2015

Toneel of Drama

Dutch "Toneel"  (Theater)  or Drama

We noemen het toneel of drama, wanneer de een de ander na probeert te doen.

Dat is vreemd omdat het hele leven eigenlijk bestaat uit het nadoen van een ander.

Kijk ik naar het woord “toneel” dan zie ik dat het woord duidelijk iets met kunst te maken heeft.

 

We call it theater or drama, when one tries to imitate another.
That's strange because the whole life basically consists of impersonating another.
I look at the word "theater" then I see the word clearly something art related.

 

 

Zoals ik wel vaker doe onderzoek ik woorden op hun betekenissen zoals ze voorkomen in woordenboeken. Op deze manier krijg ik vaak een beter idee van wat iets in taal uitgedrukt wordt bedoeld. Zo hier de definitie van het Nederlandse woord:

Toneel =

Dramatische kunstvorm, beoefend door toneelspelers (acteurs), die voor publiek een handeling opvoeren. 2. eenheid: deel van een bedrijf (akte), scène, tafereel. 2. podium in een theater.

 [vloer] - Het toneel is het podium waar acteurs hun kunsten ten uitvoering brengen. Het toneel is een centraal onderdeel in een theatergebouw, maar komt ook voor op scholen, verenigingsgebouwen en culturele centra. Het toneel bestaat veelal uit een houten vloer bestaande uit planken, vanwaar de uitdrukking “op de planken ...

1.        Toneel, ruimte waarop men een voorstelling opvoert.

2.        Afdeling van een bedrijf van een toneelstuk waarbij de handelingen een samenhangende eenheid vertonen.

Ook kennen we bij het woord “toneel” natuurlijk de omschrijving van: overdreven gedoe; aanstellerij; aanstellerij; aanstellerij; aanstellerij; chaotische toestand.

De kunst van samenstelling en opvoering van toneelstukken "absurd toneel" Het is een ruimte die gereedgemaakt is voor een vertoning of optreden voor een publiek.

Het is een kunstvorm die gebruik maakt van het toneel om een publiek op een schouwspel te vergasten.

 

After the 1e meeting:

As I so often do I examine the words to their meanings as they appear in dictionaries. In this way, I often get a better idea of what something means in terms of language. So here the definition of the Dutch word:

 

Drama =

  [ˈdrama] Verbuigingen:   drama's (meerv.)

1) toneelstuk met een slechte afloop Voorbeeld:   `een klassiek drama`Synoniem:   treurspel

2) verschrikkelijke gebeurtenis.

 Verhaal dat bestemd is om uitgebeeld te worden.

De kunst van samenstelling en opvoering van toneelstukken.  Synoniemen: toneelkunst, stuk,  dramatiek, toneelspel,  theater, toneel, spel.

Een droevige of aangrijpende gebeurtenis. Een bepaald soort film of toneelstuk. Een genre van taalkunst waarin een stuk leven in handelingen en begeleidende gesprekken wordt weergegeven. De opvoerende acteur brengt de passende gebaren en mimiek tot stand. Dramatisch, toneelkunstig, toneelmatig, de toneelkunde betreffend. Dramatiseren, toneelmatig voorstellen, opstellen, inkleden. Toneelstuk over menselijk conflicten. Droevig stuk. Toneelstuk; treurspel, in het bijzonder in toepassing op de oude klassieke treurspelen; (reeks) aangrijpende gebeurtenis(sen); de gezamenlijke toneelstukken van een periode of een land. Eén van de drie literaire hoofdgenres: epiek, lyriek en drama.  Drama is een tekst in dialoogvorm, bedoeld voor een toneeluitvoering. Subgenres in het drama zijn de tragedie en de komedie. Centraal staat bij een drama het conflict tussen enerzijds het individueel belang (meestal de liefde) en anderzijds het groepsbelang.

 Spel dat op het toneel wordt opgevoerd

toneelspel, toneelstuk, toneelwerk, oorspronkelijk treurspel. Het uitbeelden van het menselijk conflict door middel van woord en gebaar. (ook ramp, droevig voorval). Drama betekent in het Grieks handeling.

Theaterwetenschappers maken een onderscheid tussen:

-           de tekst op papier (drama)

-           en de opvoering op het toneel (toneel, theater).

Drama (genre) of dramatiek (afgeleid van het Oudgriekse woord ("drama") dat "handeling" betekent) Het is een literair genre dat gebruikt wordt om toneelstukken, boeken, films, televisieprogramma's en andere vormen van fictie te karakteriseren waarin bepaalde persoonlijke ontwikkelingen van een of meer personages centraal staan. Een drama behandelt doorgaans een emotioneel thema, waardoor de kijker of lezer zich in de personages kan inleven en zich met hen kan identificeren. Binnen het toneel vertoont het drama talrijke afsplitsingen, waarvan de belangrijkste het blijspel en het treurspel zijn. Hoewel drama een synoniem is van toneelstuk, wordt het gebruik van de term soms beperkt tot het ernstige toneel.

 

Kenmerken van Drama:

-          Bij een drama wordt door middel van woord (gesproken of gezongen) en/of gebaar (dans, mimiek...) een menselijke conflictsituatie uitgebeeld.

  • De handeling heeft gewoonlijk een causaal verloop.
  • De dramatiek geldt als een van de poëtische genres naast epiek en lyriek, waarvan het zich onderscheidt door de zelfstandigheid van de optredende personages (die zich als het ware van de 'scheppende dichter' hebben losgemaakt).
  • Het noodzakelijke gevolg van het op schrift gestelde drama is de opvoering (in theaterverband), zodat de bestudering ervan zowel onder de literatuur- als onder de theaterwetenschap
  • Beschouwd vanuit het theater is het geschreven woord evenwel geen dwingende noodzaak: er bestaat ook gedanst en gemimeerd theater.
  • Omdat sinds het einde van de twintigste eeuw buiten de tekst vaak ook andere theaterelementen bepalend werden, wordt er tegenwoordig wel een onderscheid gemaakt tussen:  dramatisch + postdramatisch theater.                                      

Geschiedenis

Vermoedelijk is het drama zo ontstaan: In het oude Griekenland werden er oorspronkelijk, binnen het kader van de eredienst voor de god Dionysos, zangwedstrijden gehouden waaraan alleen koren van mannen konden deelnemen. De winnaar van deze zangwedstrijd kreeg een bokje (“tragos”) mee naar huis als beloning. Voor deze zangwedstrijden werd een geïmproviseerd terrein klaargemaakt met een "dansvloer" en daar rond in een halve cirkel de zitplaatsen voor toeschouwers. Op een gegeven moment maakte één hoofdpersoon zich los van het zanggroepje en voerde met de rest van het koor een lied uit met een vraag-antwoord-spel. Dat was de oervorm van de voor het drama kenmerkende dialoog. In Athene werd, aan de voet van de Akropolis, in een heiligdom aan Dionysos gewijd, een permanent theatron aangelegd. Het Griekse drama was geboren. Een trilogie van drie opeenvolgende treurspelen werd afgesloten met een satirisch "satyr-drama".Het religieuze karakter van de opvoeringen verklaart ook waarom in het oude Griekenland theaters vaak dicht bij grote tempels voor een of meer goden werden gebouwd.

De kenmerken van het Griekse drama zijn:

  • Er is een koor van meerdere personen. (uitsluitend mannen)
  • Er zijn één of twee personen die de hoofdrol spelen.
  • Het hele drama bestaat uit een dialoog die met bescheiden muziekbegeleiding werd gezongen. Dit gedialogeerde "lied" is als het moderne toneel: er wordt namelijk gereageerd, gerepliceerd op de ander.
  • Het is altijd opgebouwd uit bedrijven of epeisodia (meestal vijf), met daartussen steeds een lied van het koor (stasimon), dat nauw verband houdt met de algemene inhoud van het drama.

Features of Drama:

- In a drama through word (spoken or sung) and / or gesture (dance, mime ...) depicted human conflict.

 

  • The act usually has a causal course. 

 

  • The drama is one of the poetic genres next epic and lyric, which is distinguished by the autonomy of the acting characters (who have separated as it were from the 'creative poet)
 
  • The necessary consequence of the drama written observations, the performance (theater-related), so the study thereof governed under both the literature and among theater studies.
 
  • Considered from the theater is the written word, however, no compelling necessity: there is also dancing and gemimeerd theater.

 

  • Because since the end of the twentieth century outside the text often other theatrical elements were decisive, nowadays it is a distinction between:  dramatic + post-dramatic theater.

History

 
Presumably, the drama that emerged: In ancient Greece were originally held within the framework of the worship of the god Dionysus, singing contests in which only choirs of men could participate. The winner of the singing competition was a kid ( "tragos") to take home as a reward. This song contests was cooked a makeshift site with a "dance floor" and there around in a semicircle seating for spectators. At one time made one protagonist himself from the vocal group and led the rest of the choir a song off with a question-answer game. That was the original form of the dialogue characteristic of the drama. In Athens was dedicated to the foot of the Acropolis, in a shrine to Dionysus, built a permanent theatron. Greek drama was born. A trilogy of three consecutive tragedies ended with a satirical "satyr drama" .The religious character of the performances also explains why in ancient Greece theaters often close to major temples were built for one or more gods.

 
 


The characteristics of the Greek drama are:

• A choir of several persons. (men only)

• There are one or two people who play the leading role.
• The whole drama consists of a dialogue sung with modest musical accompaniment. This gedialogeerde "song" as the modern theater: there is a clear response, replicated on the other.

• It is always made up of companies or epeisodia (usually five),
separated by becoming a song of the choir (Stasimon), which is closely linked to the general content of the drama.

Some famous Greek drama writers are:

Of the  tragedians: 

Of the pomedian poets:

 

 

Nadoen

 

Bekend is geworden dat mensen vanaf jongs elkaar na zullen doen.

We leren in eerste instantie door na te gaan doen van wat onze voorbeelden ons voorhouden.

Toch blijkt er al heel snel dat ieder individu verschillend is en daarom dus ook Unique.

-De wetenschap heeft het graag over erfelijke eigenschappen van de mens.

Toch kan je ook uitgaan van een minder wetenschappelijke benadering.

En dat is de aanname dat het leven ons gegeven is met een bepaald doel.

Een doel dat we met een vrije wil wel of niet willen aannemen.

De vrije wil is dus het instrument waarmee we tot een keuze kunnen komen.

De vrije wil wordt ook wel eens zeer sterk door mensen aan banden gelegd

En mensen zullen dan bewust of onbewust gaan bepalen voor elkaar.

Het is goed wanneer er bepaalde regels gelden die voor de mens tot een werkelijk goed voorbeeld kunnen staan.

Zuivere en eerlijke voorbeelden zijn dus van het allergrootste belang.

Ik ga er hierbij vanuit dat er werkelijke liefde zal bestaan en dat we in dit leven een weg te gaan hebben met een doel dat we als mens niet kunnen omschrijven, maar we wel zullen leven.

Het leven kan vaak verschillende drama’s inhouden, waarvan de mens in eerste instantie helemaal niets kan begrijpen.

 

De aanname van een hogere macht in werkelijke liefde, is van groot belang.

Helemaal wanneer je eigen ouders hier vervreemd van zijn geraakt.

We zullen er hierbij beter aan doen om een werkelijke prinses, dan een vluchtelinge te gaan volgen, of anders vertaald:

 

De verschillende kinderen die zij voort brachten en die de wereld tot voorbeeld kon zijn gegeven.

 

De 2 namen van de 2 vrouwen zijn:   

- SARAH (vertaald: prinses)   

- HAGAR (vertaald: vluchtelinge/stanger)

De 2 namen van de 2 kinderen zijn:      

- IZAAK (vertaald: kind van de lach)

- ISMAEL (vertaald: God heeft je gehoord)

 

 

Imitate

 

It has become known that people from an early age will imitate eachother.
We learn in the first instance to imitate what our examples will show us.
Yet there appears very quickly that every individual is different and therefore also Unique.

-The Science  like to talk about hereditary characteristics of human beings.
Yet you can also start from a less scientific approach.
And that is the assumption that life is given to us for a purpose.
A goal that  we can accept with a free will yes or no

 

Free will is the instrument with which we can make a choice.

Free will is sometimes very strongly placed by human on tires.
And people will decide consciously or unconsciously for eachother.
It is ok when there are certain rules that can stand up to a really good example for human being.

Pure and honest examples are therefore of the utmost importance.

I am assuming that true love will exist and that we are a way to go in this life with a goal that we as humans can not describe, but we do will live.

Life can often involve several dramas, the man initially completely can understand.


The assumption of a higher power in real love, is of great importance.

Especially when your parents here estranged from his hit.
I think we do better to follow a real princess,

instead  to following a refugee,

 

or otherwise translated:
The 2 different children they brought on earth and the  was given the world  very important examples.

The 2
names of the two women are:
- SARAH (translated: princess)
- HAGAR (translated: refugee / stanger)

The 2 names of thier children are:
- IZAAK (translated: child of laughter)
- ISMAEL (translation: God has heard you)

 

(Text "IMITATE": Hans de Groot)